Framing
Aparte aandacht verdient framing. Mensen gebruiken interpretatiekaders (frames) als ze informatie tot zich nemen. Deze frames helpen om complexe gegevens te begrijpen: het zijn de leesbrillen van groepen. Om echt contact te maken moeten deze interpretatiekaders bekend en doorgrond zijn. De kunst is het frame van anderen te benutten om het eigen verhaal betekenis te kunnen geven. In de praktijk wordt framing (en spinning) vaak in de mond genomen om aan te geven hoe je een boodschap aantrekkelijk en overtuigend kunt presenteren. Dat is echter een beperkte opvatting. Een interessante invalshoek van framing is de “valueframing” (2011) van Floor de Ruiter. Hij heeft de kleuren van de management drives gebruikt voor een voorkeur voor een bepaalde communicatiestijl. Als deze van de ander bekend is, of wanneer je hebt gekozen voor een bepaalde “framekleur” in een bepaalde setting, dan kun je het verhaal vervolgens zo maken dat het optimaal aansluit.
Public Affairs / Lobby
Hoe zorgt u ervoor dat uw standpunt tijdig bekend is?
Dat u steun krijgt voor uw visie?
Public affairs is een cruciaal onderdeel van uw bedrijfsstrategie. In deze training van twee of vier dagen wordt ingegaan op de meerwaarde van public affairs, het ontwikkelen van een strategie en de feitelijke activiteiten.
Kernboodschap
Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap in het huidige media-geweld nog opvalt en overkomt? Een goede kernboodschap is cruciaal!
Het maken van een goede kernboodschap vraagt oefening. In deze workshop staat de oefening centraal.